Marta Gómez Bilbon |
- Zer datorkizu burura Guatemala izena entzutean?
- Maiak... Rigoberta Menchú... gerra luze eta odoltsua... zapalketa...
marak... narkotrafikoa...
- Gure artistaren bat ezagutzen?
- Ba egia esan... ez.
- Ikusten? Zuentzat gure aberriak ez dauka artistarik, ez idazlerik, ez
musikaririk... historia eta hizkuntza komuna dituzten herrialdeak izateko,
bitxia da batak besteari buruz gaur egun zer gutxi dakigun... izan ere, nire
aberrian Julio Iglesias da, oraindik ere, hemengo abeslarien artean ezagutzen
den gutxietako bat...
Bilboko Alhondigaren kafetegian aditu nuen elkarrizketa hori. Eta ez
zitzaion arrazoirik falta Guatemalako gizon betaurrekodun horri. Anglosaxoien
artean gertatzen ez dena, gure artean oso ohikoa da. Badirudi herrialde latino batzuetatik
hondamenen berri besterik ez dugula eta futbolaz aparte, ezer gutxi jakiten da
han, hemengo errealitateaz ere. Gizon betaurrekodun hori oholtza gainean ikusi
nuen geroxeago maila aparta erakusten: Carlos Hernandez “El Gordo” (guztiz
gomendagarria).
Horrelako elkarrizketak usu izaten ziren EXIB jardunaldien barruan, non ozeano
atlantikoaren bi aldeetako musikariak bildu baitziren beren esperientziak
partekatzeko.
Aquí Macondo irratsaioa egiten hasi nintzenetik honelako ustekabe atseginak ohikoak izan
dira. Gaurko musika-egoera Iberoamerikan oparoa bezain interesgarria bilakatu
da, Alondegiaren ekitaldietan frogatzeko aukera izan genuenez. Guztion buruetan
dauden izenez aparte, badaude beste zenbait, kalitate onekoak eta orijinalak,
eta nekez lortzen dute gure belarrietaraino heltzea. Zer edo zer aipatzeagatik:
Argentinatik Tonolec bikotea, Hierbacana hirukotea eta Silvia Iriondo (Kukai
Dantza, Oreka Tx eta Kalakarekin batera izugarrizko hasiera-emanaldia eskaini
zuena), Venezuelatik Jose Alejandro Delgado, Panamatik “Cienfue” bakarlaria,
Kubatik Eme Alfonso eta Txiletik Paula Herrera. Sinestezina da, baita ere, zein
ondo moldatu ziren Mexikoko Monoblanco repentistak eta bertako bertsolariak,
Igor Elorza eta Miren Amuriza.
Hurbilago ditugun artisten artean ere, Amparo Sánchez-ek, Carmen París-ek
eta Xabi Aburruzaga-k, Portugaleteko trikitilariak, egundoko emanaldia egin
zuten.
Dena den, aipamen berezirik egitekotan, Marta Gómez, Kolonbiako abeslari
eta musikagilearena egingo nuke. Cancioneros.com izeneko web orrialde ospetsuan
“XXI. mendeko Violeta Parra” izendatu dute eta bere zuzeneko batez gozatzea
aski da, aho bete hortz bertan geratzeko.
Martak kontatu zigunez: “New Yorken bizitzea oso esperientzia kilikagarria
da eta edonori gomendatuko nioke, baina oso gogorra ere bada. Han konturatzen
zara zure egiazko maila zein den. Metroan aritzen den musikariren bat zu baino askoz
trebeagoa izan daitekeelako. Bestalde iparramerikarrentzat denbora dirua da eta
eguneroko bizitzan gehienek haserre dirudite. Nire herrialdean aldiz, denok
dakigunez, jendeak ikaragarri sufritu du, baina beti dauka irribarre bat ezpainetan,
besteon bizitza leuntzearren”.
Martak, orain Bartzelonan bizi denak, irribarre ederra eskaintzen dizu
elkarrizketan, eta, irribarrea den doinuz, sendo ari da taula gainean, kontakizun
hunkigarriak esaten ahots eder bezain landu baten bidez. Horrelako ekitaldiak
gozatzean, batek ezin du ulertu zergatik ez duten, merezi duten tartea gure
hedabideetan.
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina