160 metro izeneko filmaren aurkezpen jaiaren unea |
160 metro. Horixe bera da
Nerbioi ibaiaren bi ibarren arteko aldea Bizkaia Zubiaren parean. Aspalditik bi
mundu ezberdinen arteko lotura edo tartea.
Txikitan zubiaren bestaldera pasatzera atzerrira joatea
bezalako bidaia egiten zitzaidan. Hor “mugaren” bestaldean: hondartzak,
jauregiak, pasealeku ederrak eta ongi pentsatutako etorbideak.
Gaztaroan unibertsitatera joateko ezinbesteko pasabidea
bihurtu zen. Goizeko ordu txikietan estu-estu joaten ginen Tokioko metroa
izango bailitzan, bertoko “txapel-urdinek” pixka bat estuago joateko eskatzen
zigutela. Lotsagarrien paradisua. Eskuinaldeko etxeetan lan egitera joaten
ziren nesken eskuetan orratzak ugaritu ziren, esku ausarten kontra.
Horietako neska baten zain bertaratu nintzen ilunabar
askotan, gero bere etxeraino laguntzeko. Garai hartan Errontegiko zubia ez
zegoen zabalik eta ibaia zeharkatzeko aukera bakarrak Bizkaia Zubiko
“transbordadorea” eta zenbait “gasolino” ziren.
Oraindik ere Sopela eta Santurtzi arteko bidaietan
gustuko dut noizean behin UNESCOk “gizon-emakume guztien ondarea” izendatutakoa erabiltzea, nahiz garraio bezala
guztiz zaharkiturik geratu.
Joan den astean Guggenheim museoan 160 metro.
Bizkaiko Rockaren Historia izeneko dokumentala aurkeztu zen. Joseba
Gorordok eta Alvaro Fierrok ekoiztutako lan horretan azken hamarkadetan bi
ibarretan izandako korronte musikalak aztertzen dira.
Punk eta Heavy musika oinarri zuten
ezkerraldeko taldeak, 80ko hamarkadakoak, batetik, eta “Getxo Sound” izendapenarekin 1990.
urtetik aurrera nahikotxo ezagutuak izan ziren taldeak, bestetik.
Gordinak eta zuzenak, lehenengoak, “cool”ak
eta landuak, bigarrengoak.
Gustura ikusi nuen, tarteka-marteka parte
hartu dudan dokumental hau, eta ez bakarrik –hori sinetsi nahi dut behintzat–
nire taldea eta nire iritziak aski agertzen direlako. Behingoz, Bilbo ardatza
duen erreportaje batean, horren funtsezkoak diren ibaiko ibarrek protagonismoa
hartzen dute. Lan honetan ezberdintasunak ez dira ezkutatzen -zentzugabea
izango zen- eta nabariak dira bai
aukeratzen diren estiloetan, bai ukitzen diren gaietan. Bitxia da gero, horren metro
gutxira bizi izan diren gazteek horren hizkera ezberdina erabiltzea eta orain
dela gutxi arte, horren gutxitan elkarrekin lanean ikustea. Baina oso
eskergarria da, benetan, topikoetatik urruntzeko egiten den ahalegina.
Triste baino tristeagoak azken urteetako Iosu
Expósitoren hitzak, bukaera aurpegian
marraztuta, baina ausartak ere bai, heroina eta inguratzen duen benetako giroa
salatuz, mitifikaziorako inolako izpirik utzi barik. Ezuste galanta -niretzat
behintzat- Getxo Sound taldeetako partaide askoren damua, haien hitzak osatzeko
ingelesa aukeratu izanagatik. Oro har, dokumentalak uzten duen kutsua erabat
osasungarria da. “Atzera begira amorrurik gabe” izan zitekeen izenburua.
Ondorengo ekitaldian bi ibarretako musikariak
igo ginen BBK aretoko oholtzara, nahiz ibarren arteko nahasketak oraindik ere hor
iraun. Aurpegi alaiak ikusten ziren, ondorengo “goatekean” ere, AZKENA aretoan, eta hor bai solasaldiak
guztiz nahastuak eta animosoak sumatu nituela. Dokumentalaren unerik
barregarriena hauxe izan zen. Eskorbutoko Jualma beti bezala zuzentasun
politikotik at: “lo que pasa es que las tías de la margen derecha están más
buenas...”.
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina