Mirentxu Loiarte, "Irrintziaren Oihartzunak"-en pelikularen irudi batean |
Albistegietan
noizbehinka agertzen da. Munduko zenbait kostaldetan bale sarda bat hondartzara
joanda hil egin da. Portaera harrigarri horren arrazoiaz teoria asko izan da,
baina oraindik ere zientzia esparruan ez dago guztion adostasuna lortu duen
azalpenik.
Bale
buru-hiltzaileen misterioa abiapuntu, Iratxe Fresnedak, bere lehenengo filmean,
Irrintziaren Oihartzunak izenekoan, Mirentxu Loiarte zinegilearen figura
ahaztetik ateratzen digu.
Erreskate
baten historia da hau; ahaztutako apalategi batean lotan zegoen pelikula batena
eta honen egilearena. Bi horiekin batera hirurogeita hamarreko hamarkadaren
bukaeran -Franco diktadorea hil ostean- sortutako ametsak eta berpizkunde giroa
berreskuratzen zaizkigu baita ere.
Argi
dago sortzaile guztientzat ez dagoela arrakasta -ez eta talentua ere-
bermaturik, baina kasu batzuetan –agian ezagunena J.D. Salinger idazlearena–
kosta egiten zaigu ulertzea zergatik hasiera bikaineko artista bat, egun
batetik bestera desagertzen den inolako arrastorik utzi gabe.
Euskadiko Filmategiaren fitxan Mirentxu
Loiartek (Iruñea,1938) lerro gutxiko
ibilbidea du:
“Frantziako Zinema Kontserbatorioan zinema
zuzendaritza ikasketak burutu zituen. Espainiako Zinematografia
Zuzendaritza Nazionalaren Kalitatezko Sari Berezia irabazi zuen ‘Irrintzi’ (1978)
bere lehen film laburrarekin. 1981an ‘Ikuska 12’ bere azkeneko filma egin zuen, 80eko hamarraldian,
arrazoi politikoengatik Euskal Herritik kanpo atera behar izan
baitzuen. Hala ere, kultura munduarekiko harremana izaten jarraitu du”.
“Garai batean -azaltzen du Mirentxuk- bazirudien gidoi-bildumagilea nintzela, baina
arrazoi ezberdinengatik proiektuak ez ziren burutzen. Bestalde nik ez nuke
edozein pelikula egingo. Horretan oso zurruna izan naiz. Marc Legasseren ‘Las
Carabinas de Gaztibeltza’rekin gidoi bat gustura osatu nuen, baina, antza, ez
zegoen behar zen zuzentasunaren jokaeran”...
Egin ez diren proiektuak, bere buruan
bakarrik filmatu diren filmak, amatasunak, betebeharrak, erbesteratzea, bizitza
bera... Maritxuk honetaz guztiaz hitz egiten du bizitasunez, gaztetasun distira
batez bere begiradan, mingostasun arrastorik erakutsi barik. Emakume
izatearena, jakina, ezinbestekoa izan da, baita ere, hau guztia azaltzeko
orduan, baina beharbada, bere belaunaldia gogorren markatu duena, nola ez,
politika izan da:
“Hemen, politika, buru-belarri murgildu den
jendearentzat erdiragarria izan da oso... baina beharrezkoa izan zen? Nik uste
dut baietz”.
1978: Iruñeko emakumezko zuzendari berri
batek Donostiako Zinemaldian Kalitatezko Saria irabazten du bere lehen
lanarekin. Kritika guztiek ibilbide luzea osatuko duen zinegile batez hitz egiten
dute. Hala ere, pelikularen eduki politikoa dela eta, banaketa debekaturik
geratzen da. Beste laburmetraia bat egin ondoren bere aztarna galdu egiten
da...
2016: Bilboko emakumezko zuzendari berri
batek Donostiako zinemaldian bere lehenengo pelikula aurkezten du lehiaketatik
kanpo. Sentikortasun handiz eta maitasunez jorratutako lana da gero. Bi
emakumezko belaunaldi ezberdinen arteko zubi ederra eraikitzen du. Honetan ere
jasotako kritikak bikainak izan dira oro. Orain, garaiak benetan aldatu diren
ala ez baieztatzeko, Fresnedari buruz etorkizuneko lerroetan zenbat hitz idazten
diren ikusteke dago baita ere.
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina